2 op de 3 Belgen vinden dat melkveehouders klimaatvriendelijk produceren

Steeds meer Europeanen zien duurzame toekomst weggelegd voor zuivelsector

Zes op de tien Belgen zijn overtuigd van de inspanningen die de zuivelsector levert op het gebied van duurzaamheid. Evenveel Belgen willen ook dat hun zuivelproducten lokaal geproduceerd blijven, met het oog op het klimaatvoordeel voor onze planeet. Dat blijkt uit nieuw onderzoek bij bijna 7.000 Belgen, Fransen, Denen, Ieren en Noord-Ieren. Europeanen zouden zuivel niet kunnen missen, al zijn de meningen wel verdeeld als het gaat om meer betalen voor meer duurzaam geproduceerde melk.

 

In een vergelijkend onderzoek bekijkt het European Milk Forum (EMF), als koepelorganisatie van de Europese zuivelsector, al enkele jaren de evolutie in duurzaam eten en leven en de rol die de zuivelsector hierin kan spelen. Enkele conclusies uitgelicht:

1. Zuivel brengt smaak op ons bord

In een wereld zonder melk, yoghurt, boter, kaas… zouden we opvallend minder genieten. Voor 59 tot 67% van de Europeanen is zuivel de sleutel tot een smakelijke maaltijd. Zes op de tien Belgen denken er net zo over. Voor de helft van de Belgen zijn zuivelproducten een belangrijk of zelfs essentieel onderdeel van de dagelijkse voeding, omwille van de voedingswaarde (69%) en de smaak die ze toevoegen aan een gerecht (46%).

2. Belgen willen zuivel niet inruilen

Acht op de tien Belgen hebben altijd koemelk in huis – een constante over alle leeftijdscategorieën heen. Slechts één op de drie Belgen is bereid om minder melkproducten te consumeren en meer plantaardige alternatieven. Belgen willen hun zuivelproducten vooral niet inruilen omdat ze gezond en lekker zijn. Kaas (79%), melk (68%) en boter (62%) zouden we echt niet kunnen missen. Ruim zes op de tien vinden dat zuivelproducten perfect passen binnen een gezond en duurzaam voedingspatroon. De helft van de Belgen vindt ook dat de zuivelsector kan helpen om de wereld te voeden op een duurzame manier.

3. Zuivelproductie blijft best lokaal in Europa

Een meerderheid van de Europese consumenten (56-75%) is van mening dat het duurzamer is voor onze planeet om de zuivelproductie lokaal in Europa te houden. Ook zes op de tien Belgen zijn daarvan overtuigd en willen zuivel uit eigen land kunnen gebruiken. Belgen ervaren de zuivelsector in eerste instantie als duurzaam, op de voet gevolgd door economisch belangrijk en verantwoordelijk. Gemiddeld zijn zeven op de tien Belgen ervan overtuigd dat onze melkveehouders op een diervriendelijke én klimaatvriendelijke manier produceren. Weliswaar is er nog marge om te verbeteren. Als algemene prioriteiten waarop de zuivelsector nog meer mag inzetten, zien Belgen dierenwelzijn, garantie van betaalbaarheid voor de consument en voedselveiligheid.

4. Belgen willen voedingsgewoontes aanpassen om het klimaat te redden

Bijna zes op de tien Belgen zijn bereid om hun voedingsgewoontes aan te passen ten voordele van het klimaat. Hoe jonger de doelgroep, hoe groter het engagement. We zijn vooral bereid om meer groenten en fruit te consumeren, meer peulvruchten en meer noten en zaden. Anderzijds willen Belgen de consumptie minderen van vlees, zoetigheden en kant-en-klare maaltijden. Opvallend: wat zuivelproducten betreft, houden we graag dezelfde hoeveelheid als nu aan en willen we niet minderen – dat geldt zowel voor melk als yoghurt en kaas. Wie zijn voedingsgewoontes niet wil aanpassen, denkt daarmee het klimaat niet te kunnen redden en vindt bepaalde productgroepen te lekker om te laten of heeft schrik om duurder uit te komen.

5. Zuivelsector versterkt zijn imago

Steeds minder Europeanen vinden dat de zuivelsector een negatieve impact heeft op de klimaatverandering. In vier van de vijf landen is dat aandeel sterk gedaald de afgelopen vijf jaar: van 44-67% in 2018 naar 27-33% in 2022. Tegelijk erkennen steeds meer Europeanen dat de sector focust op het beperken van zijn klimaatimpact. In 2018 was dat 27-36%, vandaag is dat opgelopen tot 40-48%. Tot slot associëren minder consumenten de zuivelsector met pollutie: van 21% in 2018 naar 17% in 2022. Daarmee versterkt de zuivelsector zijn imago als toekomstgerichte en duurzame sector.

 

 

* Het European Milk Forum hield deze enquête rond duurzaam eten en leven in februari en maart 2022, in vijf landen (België, Denemarken, Frankrijk, Ierland en Noord-Ierland), bij in totaal zo’n 6.950 Europeanen tussen 18 en 99 jaar.

 

 

Voor meer info
RCA I Yannick Speelmans I Tel. 0497 66 08 86 I [email protected] I www.rcapress.be
VLAM I Liliane Driesen I Tel. 0479 98 99 45 I [email protected] I www.vlam.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.