9 op de 10 Vlamingen vinden zuivel passen binnen hedendaagse levensstijl

9 op de 10 Vlamingen vinden zuivel passen binnen hedendaagse levensstijl

VLAM onderzocht voor Wereldmelkdag (1 juni) de houding van de Vlaming t.o.v. zuivel

Melk is vandaag een vanzelfsprekend basisproduct in onze voeding, zo blijkt nogmaals uit onderzoek van VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) en de laatste thuisverbruikcijfers voor melk (GfK Belgium). Op jaarbasis kopen haast alle Vlaamse gezinnen witte melk (95,8%), wat neerkomt op 37,4 l per Vlaming voor consumptie thuis, als drank of in een culinaire bereiding. Dit jaargemiddelde ligt op hetzelfde niveau als in 2017. Halfvolle melk is nog altijd het populairst (63%), gevolgd door volle melk (15%) en magere melk (14%). Het volumeaandeel van koemelk blijft daarmee stabiel op 91%, zogenaamde melksubstituten (sojadrinks, etc.) nemen amper 9% van de Belgische markt in.

Naast melk worden ook andere zuivelproducten breed gesmaakt. Dagelijks heeft de Vlaming gemiddeld 3 à 4 ‘zuivel-verbruiksmomenten’ – voornamelijk een potje yoghurt, een wolkje melk bij de koffie, boter op de boterham, en kaas. Ook roomijs en room worden door veel Vlamingen gebruikt, maar minder frequent. Hiermee blijven bijna alle Vlamingen – tieners voorop – echter nog altijd onder de totale hoeveelheid melk en melkproducten die de algemene voedingsrichtlijnen vooropstellen.

Zuivel zit stevig verweven in onze eetgewoontes. Deze pure producten van bij ons hebben bovendien een goed imago: Vlamingen vinden zuivel veelzijdig (95%), lekker (91%), passend in onze hedendaagse levensstijl (90%), kwaliteitsvol (89%), gezond (87%) en natuurlijk (85%). Bijna 9 op de 10 Vlamingen vinden dat zuivel deel uitmaakt van onze eetcultuur en dat dit zo zal blijven.


Voor meer info
RCA I Sarah Coppens I Tel. 011 590 590 I sarah.coppens@rca.be I www.rcapress.be
VLAM I Liliane Driesen I Tel. 02 552 80 32 I liliane.driesen@vlam.be I www.vlam.be